Przejdź do treści Przejdź do menu

Trasy

Trasa Active - Jałowiec Borowa

Witamy w Górach Wałbrzyskich, w paśmie górskim w Sudetach Środkowych wchodzących w skład Parku Krajobrazowego Sudetów Wałbrzyskich.

Góry Wałbrzyskie przebiegają na długości 35 km z północnego-zachodu od doliny Bobru na południowy wschód do doliny Bystrzycy. Od południa graniczą z Górami Kamiennymi i Kotliną Kamiennogórską. Z kolei od zachodu sąsiadują z Górami Lisimi będącymi grzbietem Rudaw Janowickich. Na północnym zachodzie natomiast docierają aż do Gór Kaczawskich. Na północy przechodzą w Pogórze Wałbrzyskie, a na wschodzie w dolinie Bystrzycy łączą się z Górami Sowimi.

Góry Wałbrzyskie dzielą się na kilka części: Masyw Trójgarbu i Krąglaka, Masyw Chełmca, Góry Czarne, Rybnicki Grzbiet oraz Kotlinę Wałbrzyską.

Najwyższym szczytem Gór Wałbrzyskich jest Borowa położona na wysokości 853 m n.p.m.

Wieża widokowa to konstrukcja stalowa, skręcana, tworząca kształt hiperboloidy jednopowłokowej o przekroju szesnastokąta, w formie 32 słupów ustawionych pod kątem 68º względem podstawy.

Wejście na wieżę prowadzi przez 90 schodów przykręconych do stalowego trzonu.

Na budowę fundamentów wieży zużyto 50 m³ betonu, a na wykonanie konstrukcji wieży 30 ton stali.

Wysokość:

• poziom posadowienia – 853,30m n.p.m.;
  • wysokość wieży – 16,50 m;
  • poziom podestu widokowego – 15,30 m;
  • górny poziom masztu (do kamery przeciwpożarowej) – 19,50 m.

Rok budowy: 2017

Zapraszamy na wieżę widokową na górze Borowa oraz na platformę widokową na górze Jałowiec.

Proponujemy cztery punkty startowe: pierwszy od pensjonatu Zacisze Trzech Gór przy ulicy Pokrzywianka, drugi od kompleksu Active przy ulicy Kłodzkiej, trzeci od centrum przesiadkowego na Placu Zwycięstwa, czwarty od hotelu Jedlinka.

1.Dojście od „Zacisza Trzech Gór”

113. Agroturystyka „Zacisze Trzech Gór” - w pobliżu miejsca postojowe, czas dojścia na wieżę widokową na górze Borowa około 40 min.

109. Jesteś na Przełęczy Koziej. Na górę Borową prowadzą trzy trasy. Trasa t1 łatwa w kierunku wschodnim, czas dojścia wynosi około 30 min. Trasa t2 w kierunku południowo – zachodnim aż do czerwonego szlaku o średnim stopniu trudności i trasa t3 w kierunku południowym to trasa trudna.

111. Jesteś na trasie na wieżę widokową, idź w kierunku południowym.

110. Jesteś na trasie na wieżę widokową, idź główną trasą w kierunku zachodnim.

107. Jesteś na Ptasim Rozdrożu. Na wieżę widokową na górze Borowej dojdziesz w ciągu 20 min. w kierunku północnym, zaś w 40 min. dotrzesz na platformę widokową na górze Jałowiec idąc w kierunku południowym.

108. Do wieży widokowej na Borowej masz do pokonania jeszcze 300 m czerwonym szlakiem w kierunku południowym. Wracając z wieży idź w kierunku wschodnim. Jest to trasa łatwa. Dojdziesz do Ptasiego Rozdroża, a potem wybierz, czy idziesz do Jedliny – Zdroju, czy na Jałowiec.

112. Jesteś na szlaku czerwonym, idąc w kierunku wschodnim na wieżę widokową dojdziesz w ciągu 20 minut, a idąc w kierunku północno-wschodnim w ciągu 10 minut dojdziesz do Przełęczy Koziej.

2. Dojście od kompleksu Active Jedlina

Jesteś na terenie kompleksu sportowo - rekreacyjnego Active Jedlina. Na wieżę widokową prowadzi około 2-godzinna trasa, biegnąca wzdłuż ciągu pieszo – rowerowego do ulicy Kamiennej, a następnie pod wiaduktem do ulicy Ogrodowej. Tutaj masz do wyboru trasę, którą dojdziesz bezpośrednio na wieżę widokową na Borowej lub trasę na platformę widokową na górze Jałowiec.

Jesteś na ulicy Ogrodowej i jeśli chcesz iść na platformę widokową na górze Jałowiec, to idź w kierunku wschodnim. Jeśli idziesz bezpośrednio na wieżę widokową idź dalej ulicą Ogrodową w kierunku południowym.

Jesteś na ulicy Ogrodowej. Do wieży widokowej prowadzą dwie trasy: chcesz iść łatwiejszą trasą to skręć lekko w lewo w kierunku południowym, wybierając trasę trudniejszą idź żółtym szlakiem.

Jesteś na szlaku czerwonym. Chcąc dojść na wieżę widokową na Borowej kieruj się na północ – czas dojścia około 30 minut. Natomiast na platformę widokową na Jałowcu dojdziesz za 40 minut idąc w kierunku południowym.

Jesteś na Ptasim Rozdrożu. Na wieżę widokową dojdziesz w ciągu 20 min. w kierunku północnym, zaś w 40 min. dotrzesz na platformę widokową na górze Jałowiec idąc w kierunku południowym.

108. Do wieży widokowej na Borowej masz do pokonania jeszcze 300 m czerwonym szlakiem w kierunku południowym. Wracając z wieży idź w kierunku wschodnim. Jest to trasa łatwa. Po dotarciu do Ptasiego Rozdroża wybierz, czy idziesz do Jedliny – Zdroju, czy na Jałowiec.

Jesteś na trasie prowadzącej w kierunku platformy widokowej na Jałowcu; tą samą, ale dłuższą trasą dojdziesz na wieżę widokową na górze Borowa.

Jesteś około 800 m od platformy widokowej na Jałowcu, idź w kierunku południowym.

Jesteś około 300 m od platformy widokowej na Jałowcu idąc w kierunku wschodnim oraz na trasie prowadzącej na wieżę widokową na Borowej idąc w kierunku zachodnim, co zajmie około 1 godz.

Idąc na wieżę widokową na Borowej trzymaj się niebieskiego szlaku i skręć w kierunku północnym. Jeśli idziesz na platformę widokową na Jałowcu trzymaj się niebieskiego szlaku i idź w kierunku wschodnim.

Platforma widokowa na Jałowcu. Jałowiec (751 m n.p.m.) położony jest we wschodniej części Gór Czarnych, stanowiących północno-wschodni człon Gór Wałbrzyskich. Jest to powulkaniczny grzbiet zbudowany z tzw. skał wylewnych – ryolitów oraz ich tufów. Jałowiec nie ma wyraźnie zaznaczonego wierzchołka, charakteryzuje się płaską częścią szczytową. Ma strome północne i południowe zbocza. Zachodnią częścią grzbietu prowadzi niebieski szlak turystyczny z Wałbrzycha przez Przełęcz pod Borową do Sokołowska.

Jesteś na Ptasim Rozdrożu. Na wieżę widokową dojdziesz w ciągu 20 min. w kierunku północnym, zaś w 40 min. dotrzesz na platformę widokową na górze Jałowiec idąc kierunku południowym.

Borowa i wieża widokowa

Dojście od centrum przesiadkowego na Placu Zwycięstwa

Jesteś na Placu Zwycięstwa w pobliżu przystanku autobusowego oraz miejsc parkingowych. Na wieżę widokową dojdziesz idąc w kierunku południowym ulicą Chrobrego. Przejdź przez skrzyżowanie z ul. Kłodzką i idź ulicą Chrobrego. Następnie idź ulicą Słowackiego do początku ulicy Dworcowej.

Bickom na końcu Słowackiego - Przejdź pod wiaduktem i idź w kierunku południowym. Tą trasą dojdziesz zarówno na wieżę widokową na Borowej za 2 godziny lub na platformę widokową na górze Jałowiec za 1 godzinę.

Jałowiec

Borowa

4. Dojście od hotelu Jedlinka

Jesteś przy hotelu Jedlinka. W pobliżu są miejsca parkingowe. Z tego miejsca na platformę widokową prowadzą dwie trasy. Chcesz iść trasą łatwą to skręć przed Dworcem Głównym w kierunku południowym, a dojdziesz na górę Jałowiec lub za Dworcem Głównym idź ulicą Dworcową do końca. Następnie przejdź pod wiaduktem i kieruj się na południe na platformę widokową na Jałowcu lub na wieżę widokową na Borowej. Na wieżę widokową na Borowej dojdziesz za 3 godziny, a na platformę widokową na Jałowcu za półtorej godziny.

Chcesz iść trasą skręć w kierunku południowym. Dojdziesz na platformę widokową na Jałowcu lub na wieżę widokową na Borowej. Chcesz iść trasą łatwą, idź w kierunku zachodnim, miń Dworzec Główny i idź do końca ul. Dworcową. Następnie przejdź pod wiaduktem i skręć w kierunku południowym. Dojdziesz na platformę widokową lub na wieżę na Borowej.

Trasa trudna biegnie w kierunku południowym i prowadzi do platformy widokowej na Jałowcu. Trasa łatwa to kierunek zachodni. Przejdź obok Dworca Głównego i idź do końca ul. Dworcową. Następnie przejdź pod wiaduktem i skręć w kierunku południowym. Dojdziesz na platformę widokową lub na wieżę na Borowej.

Idziesz na platformę widokową na Jałowcu to przejdź pod wiaduktem i dalej idź czerwonym szlakiem. Trasa jest bardzo trudna.

Data publikacji : 13.02.2018

Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone.